creative commons

Creative Commons-licens
Claras digitala portfolio by Clara is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 2.5 Sverige License.

onsdag 22 maj 2013

Uppsats- språk

Härskartekniker. Först förstod jag inte vad det var, men efter ett antal lektioner började jag förstå. Jag förstod också att jag använde mig utav härskartekniker dagligen, t.e.x att jag pratar med min kompis när läraren har genomgång vilket kan ge ett uttryck som att hens lektioner inte är lika viktiga som det jag har att prata om. Faktiskt så tror jag att alla använder sig utav härskartekniker, även fast man inte gör det medvetet. Vissa med hög status t.ex. vänder ryggen till någon som är mer ''normal'' för att den ska känna sig underlägsen och på så sätt kan den mer ''populära'' personen känna sig mer maktfull. För att försvara dig mot just härskartekniker kan du som exempel göra såhär i denna situationen; någon ber dig göra deras smutsjobb, dom ger dig en komplimang om att du är så mycket bättre än dom på just det, då kan du svara något i stil med; då tycker jag att du borde träna på det. Detta gör så att du visar framfötterna, att du inte är någon man leker med, utan någon självständig.

Det brukar jag faktiskt göra, den senaste tiden har jag blivit mycket mer självsäker vilket gör att jag inte gör det andra ber mig om för att ''jag är bättre på det'', men i själva verket är det bara att dem tycker det är tillräckligt viktigt för dem.

Samma sak som ens allmänna språk, har man ett eget språk eller inte? Inte språk på så sätt som tyska, franska o.s.v, utan dialekter, slang, svordomar, sociolekter, kroppspråk, chattspråk och förkortningar. Jag tror att jag pratar på ett sätt med mina kompisar och ett sätt med min familj, släkt o.s.v. Fast ända skillnaden är nog att med mina vänner säger jag mer svordomar, chattspråk och förkortningar. Mina föräldrar och den äldre generationen av min släkt förstår sig inte på chattspråk och förkortningar så bra, och svordomar tål dom inte även fast dom använder det omedvetet själv.

Ändå tror jag inte att jag använder mig så mycket av förkortningar, mest när jag ska skicka iväg ett snabbt meddelande/sms, men jag säger aldrig förkortningar. Eller jo, YOLO säger man på skämt men det är nog den enda. YOLO är ju också på engelska, vilket jag nog använder mycket i mitt språk.  T.ex. istället för att säga att det blev pinsam tystnad, så brukar jag säga att det var akward silence. Detta är något jag tror att många använder sig av, då engelskan har en stor påverkan på oss genom alla filmer, serier och bilder som finns.

Jag såg en dokumentär/serie som hade ett avsnitt om just kroppspråk för ett tag sedan. Där var det en expert om just det som berättade hur man kunde ''lura'' sig till kyssar o.s.v. på en date genom att ta personen i hand eller krama den som hej och när hen ska prata om något viktigt kan hen ta den andra personen på axeln eller något annat för då känner personen att den kan gå närmare för då kan dom röra varann utan att det ska bli konstig stämning.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att vi alla använder oss av alla dessa ''språk-grupper'', vare sig medvetet eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar