creative commons

Creative Commons-licens
Claras digitala portfolio by Clara is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 2.5 Sverige License.

torsdag 19 september 2013

Idrott och hälsa

(Styrketräning & konditionsträning) 

1. Vilka av förmågorna i syftesdelen har vi arbetat med och på vilket sätt?
  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang- detta tycker jag att vi har jobbat mycket med när vi t.ex. har bollsporter, dansar eller har stationer.  
  • planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil- vi har inte jobbat så mycket med detta. 
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer- detta jobbade vi nyss med. 
  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten- vi har bara börjat på detta, men vi har jobbat lite om det iallafall. 

  • 2. Finns det delar i det centrala innehållet som vi ännu inte arbetat med? Vilka?
  • Allt inom rörelse tycker jag att vi har jobbat med.
  • Punkterna ''Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.'', ''Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.'', ''Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.'' och ''Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.'' tycker jag inte att vi har jobbat så mycket mer under hälsa.
  • Allt som står under Friluftsliv och utevistelse har vi nyss jobbat med så då gick vi igenom alla punkterna. 


  • 3. Vilka förmågor behöver DU arbeta med för att nå en högre nivå?
    För att komma ett steg längre i idrott behöver jag jobba med; 
  • Rörelse
    Motorisk förmåga i lek,spel och idrotter
  • Planera, genomföra och värdera idrott
    Planera och sätta mål
  • Värdera och reflektera
  • Orienteringsförmåga


  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar