creative commons

Creative Commons-licens
Claras digitala portfolio by Clara is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 2.5 Sverige License.

lördag 17 maj 2014

Idrottslektionsreflektion

Vår uppgift var att planera fyra lektioner i en grupp på fyra personer. Det fanns olika inriktningar på vad man skulle planera utifrån. T.ex. dans och rörelse, min grupp fick styrka och kondition.

Vi provade på olika övningar för att se vad som skulle passa alla i klassen. Som omväxling varierade vi mellan vanlig styrketräning med olika bollsporter. Detta var väldigt uppskattat av de som var med då de fick en paus i alla vikter och övningar för musklerna och fick röra på sig lite mer.

Jag var bara med på två av lektionerna då jag var sjuk de andra, men de lektioner jag var med på tycker jag att jag betedde mig som en ledare ska göra. Jag fick igång de som inte var så aktiva, jag förklarade uppgifterna och såg till att alla hade något att göra hela tiden.

För att klassen skulle utmana sig själva hade vi plankan i slutet av varje lektion (iallafall var det planerat så, vet inte hur de blev på de lektioner jag inte var med på men iallafall på mina lektioner), och öka tiden varje gång. Det var dock många som valde att inte ens försöka även fast jag försökte peppa dem att prova, vilket är ganska synd. Nästa gång kan vi tänka på att inte ta så långa tider på plankan från början. Utan t.ex. starta på 3x30s istället för 3x45s som vi nu hade. Vi hade också kunnat ha plankan som en del av uppvärmningen istället för en avslutning. Detta för att efter en hel lektion med styrketräning kan man vara ganska slut i musklerna och det kan då vara svårt att prestera sitt bästa. Dock tycker jag att det var smart av oss att höja varje gång för att dom skulle känna en utmaning.

De målen vi satte var utifrån vad vi hade arbetat med under lektionens gång. Jag tycker att dessa målen blev uppnådda, mer eller mindre hos olika personer. Man kunde tänka på att också ha ett långsiktigt mål, inte bara en för var lektion. Vi skulle också berättat vilket mål vi hade för lektionen innan vi startade så eleverna visste vad de skulle försöka uppnå.

Jag tyckte att detta var ett roligt sätt att arbeta på då jag tycker om att vara ledare och planera. Att vi fick fyra lektioner att planera var ett stort plus, då man kunde dela upp olika muskler på olika lektioner. Det var också smart ifall man var i en grupp där man inte kom överens så kunde man dela upp så alla fick varsin lektion. Så var det inte i vår grupp, vilket är bra då vi kunde alla arbeta tillsammans och utnyttja att vi var olika och tänkte olika allihopa. Det var genomtänkt att vi hade olika inriktningar på vad lektionerna skulle handla om så man kunde fokusera mer på just det istället för att tänka helt fritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar