creative commons

Creative Commons-licens
Claras digitala portfolio by Clara is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 2.5 Sverige License.

torsdag 22 maj 2014

Mitt lapptäcke

Min uppgift var att bli inspirerad till ett arbete. Jag letade på internet och bläddrade igenom massor av böcker. Tillslut hittade jag en bok om lappteknik och direkt fick jag en bild av vad jag skulle göra. Ett lapptäcke.

Istället för att hela täcket skulle vara olika bitar jag sytt ihop valde jag att ha tre remsor gjorda av lappteknik. En i var ände (10cm), båda vända åt samma håll så man ska se vilket som är upp och ner, och en i mitten (20cm). Den i mitten gjorde jag dubbel så det skulle vara tydligt var mitten var och för att det skulle synas mer. Jag använde mig av tre olika tyger, ett blommigt tyg och två olika randiga. Ett av de randiga var av de mörkare nyanserna, medans de andra var ljusa nyanser. Detta för att de skulle vara en snygg kontrast. För att de skulle hända något i täcket valde jag att sätta de lapparna som var mörkare lodrätt och de som var ljusare vågrätt. Mellan remsorna av lappteknik valde jag att ha ett marinblått tyg och på baksidan ett beige. För att det skulle vara ganska tjockt och varmt täcke för en sen sommarkväll, använde jag mig av vadd som foder.

För att sy ihop alla lappar använde jag mig av en symaskin med raksöm. När jag klippte ut vadden klippte jag ca 10cm för lite. För att det inte skulle missas vadd på 10cm klippte jag till en bit och sydde ihop dessa bitarna med sicksack på en symaskin. I slutet när jag sytt ihop täcket och skulle vända det ut och in, behövs det ju en öppning. Jag hade sparat i ett hörn 15-20cm där jag skulle kunna vända ut och in på täcket igenom. När täcket var på rätt håll och jag skulle sy igen öppningen, vek jag in kanterna och sydde även här med raksöm på symaskin. För att tråden skulle synas så lite som möjligt hade jag en mörkblå övertråd och en beige undertråd som passade täckets färger.

Allt jag gjorde förra terminen var att klippa lapparna till lapptäcket, hann endast sy ihop få. Sammanlagt för att göra denna slags lapptekniken och för att det skulle bli som jag ville ha de, behövdes det 144 lappar. Dessutom skulle hälften av alla vara på annat håll. Ett väldigt värdefullt tips om du ska prova på att göra lappteknik är att tänka först på hur mycket tålamod du har. Jag har inte alls mycket tålamod och även en väldigt kort stubin, därav att det tog så lång tid för mig att klippa ut alla lapparna. Det var samma sak varje lektion och det var väldigt svårt att hålla sig koncentrerad. Dock var detta väldigt bra träning och erfarenhet till senare i livet, ''ett gram erfarenhet är bättre än ett ton teori'' som John Deweys sa. Räkna också ut hur många bitar du behöver exakt så du inte klipper för många eller för få. Det är också viktigt, av samma anledning, att du håller koll på hur många bitar du redan klippt. Det är dåligt för miljön att vi konsumerar mer tyg än vad vi behöver.

Jag är väldigt nöjd med resultatet. Det var många gånger jag bara ville ge upp och sticka en halsduk eller något, men jag fortsatte kämpa med mitt täcke. Nu är det klart och det är perfekt- varmt och mysigt, precis som jag ville ha det. Det bästa är nog att när man ser på det ser man att det är jag som har gjort det, det är min stil och mina färger. Jag fick friheten att själv designa det och välja ut tyger, så att det precis skulle passa mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar